fredag 23 juli 2010

SJ och tågtider

God morgon! Klockan är strax efter 5 på morgonen. Har sovit lite dåligt i natt. Mycke i huvvet kanske...Kan bli så ibland. Igår var jag hos Linda och David och målade färdigt staketet på deras fina altan. Det kändes roligt. Dom var nöjda och glada och vi hade en trevlig dag ute i solen på altanen. David stekte-rökte-grillade(nåt sånt) köttfärsbiffar på grillen. Och Linda hade gjort i ordning purjolök och morötter i ugn. Smörstekta och gott kryddade. Kollade igår kväll på tågtider från Rättvik till Örebro. Tror förstås att man enbart behöver söka på SJ men där fanns enbart 1 förbindelse till Örebro. Då upplyste Linda mig att man ska söka på "Tåg i Bergslagen" och vips....så fanns där en massa tider. Bara att välja och vraka...Dyrt...men David upplyste mig att "Tåg i Bergslagen" hade ett "Sommarkort" för 250kr, som man kunde åka hur mycket man ville på under 3 dagar. WoW.....1/3 av biljettpriset ungefär och så kan jag utnyttja kortet under 3 dagar. Det kanske det inte ges tillfälle till men ändå! Men HUR lätt är det för den ovane att söka tågtider??? Man tror ju att det är SJ som sköter förbindelserna på rälsen...men nej...nu har dom fått konkurrenter.Gäller att man vet det då och har möjlighet att kolla upp på nätet, för nån bemannad tågstation finns ju inte nu för tiden. Det var förr det. Vad ska jag då göra i Örebro??? En hemlis? Nej....Hör och häpna...Jag 64 år gammal ska köpa mig en egen liten nätt husvagn. (Och tänk....det är bara jag som kan och får bestämma vilken vagn jag ska köpa.) Drömmer redan om att åka till fjällen en vacker höstdag. Sova över några nätter och ta en promenad upp på fjället. En dröm som kanske kan gå i uppfyllelse framöver. Jag hoppas det. Efter 1 september jobbar jag bara 27% så tid finns...
P.S. Min orkide blommar igen efter bara ett halvårs (c:a) vila. Så vacker den är där den står på mitt köksbord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar