tisdag 13 juli 2010

Semester...sol och åska


Några dagar har mitt älskade barnbarn (Magnus 3 år) varit här hos mig. Vi har haft det så fint och roligt. Tittat på djuren på fäboden....badat i Siljan, köpt glass på Gammelgården. Det blev en "fin blomma vid min vägkant"...
I förrgår åskade det rejält här och i natt väcktes jag av att det mullrade igen. Dock inte lika kraftigt som häromdan. Nu är det svalare ute och en aning behagligare temperatur. Klockan var 4 i natt när det började. Jag klädde mig och satte mig vid köksbordet. Som att jag skulle vara redo att springa iväg om åskan slog ner! Det bara blir så. Känns inte bekvämt eller tryggt att ligga kvar i sängen...Så här satt jag i nära 2 timmar och bara tittade mot fönstret. Regnet smattrade på rutan och blixtarna avlöste varann. Ett "vackert fyrverkeri", som kanske en del kan njuta av men inte jag....Jag känner obehag. Blir orolig och bara sitter och väntar att det ska sluta. Inte trevligt...
Från det ena till det andra. Jag har semester. Min sista vecka nu. Tiden går så fort. Gästerna i min lillstuga kommer och går. (Det kändes skönt att inte vara ensam på gården häromdan när det dundrade runt huset och blixten slog ner till synes ganska nära) I trädgårdslandet växer det så att det "knakar". Jorden har fått det den behöver:en härlig rotblöta efter en period av torka. Jag pysslar och rensar. Sköter om min lilla plätt här på jorden. Klipper gräs.....rensar ogräs...plockar bort tjyvskott på mina tomatplantor......vattnar i växthuset och plockar jordgubbar. Det ser ut att bli en bra skörd. Det blir vad man gör det till.
Får se vad den här dagen för med sig. Cykeltur till Rättvik kanske....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar