måndag 1 mars 2010

Vedpannan GASELLE

Ibland kommer bekymmer och funderingar. Igår kväll efter en omgång rengöring och sotning av pannan fungerade inte eldningen. Jag sprang ut och in hela kvällen. Det brann inte om jag inte hade eldningsluckan öppen. Elden i min panna ska brinna neråt genom att den har fläkt och luftintag. Så fort jag stängde luckan så slocknade det och blev "svart". Som om ingen luft drog igenom. Det gav mig huvudbry. Luckan fick stå öppen hela natten och fläkten påslagen. Idag kl. halv 7 på morgonen gick jag ut igen. Kollade hur det såg ut. Ändrade lite läge på "pinnen" av järn som låg längst ner i hålet. Tände igen och det blev fart på eldningen. Nu brinner det för fullt. Ibland fattar man inget. Ringde Per från firman, där jag köpt pannan. Han fattade heller inget när jag försökte förklara. En lite snurrig kärring som inte förstår nånting som ringde. Hmmmm...Men snurrig är jag INTE. Idag kommer en kille och skottar av snön på förråd och carport. 500 kr i timmen. Det får jag ta...en kostnad, som kanske återkommer vart 10-de år....hoppas man...efter en extrem snörik vinter. Idag ska jag sy "kuddar" till Emma och Karins babystolar. Solen tittar fram. Det blir en skön och vacker vinterdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar