söndag 14 februari 2010

10 varv i skidpåret

Jag tog en skidtur idag utanför på åkern intill mitt hus. Det har varit motigt att ge sig ut för jag måste "spåra" först...men idag blev det av. Det var tungt och jobbigt första varvet. Jag sjönk ner flera dm. men vartefter jag åkte så blev det lättare och lättare. Efter c:a 10 varv gick det jättelätt. Föret var perfekt och solen lyste. Det kunde inte vara bättre. Jag går en sömnkurs. Vi är flera deltagare och alla har vi det gemensamt att av olika anledningar haft problem med sömnen i varierande antal år. Det kändes tufft att vi har så mycket vi ska jobba med:sängrestriktion t.ex. Vi ska inte vara i sängen mer än x antal timmar, beroende på hur lång tid vi sovit sista tiden. För mig blev det 6 timmar eftersom jag inte sovit mer än 4-5 timmar varje natt sista tiden och sömnen varit orolig. Det betydde att jag ska vara uppe till 12 på natten och gå upp 6!. Inte lätt att ändra på en sån vana speciellt om jag lagt mig i 10-tiden förut och varit beroende av sömntabletter för att somna. Jag stretade emot. Orkade inte riktigt ta tag i "min sängrestriktion". Men..jag har nu kämpat och det verkar som det går framåt. Jag blir jättetrött i 11-tiden men försöker hålla ut till 12 .Jag somnar ganska snart och sömnen blir mer och mer hel. Vaknar kanske inte mer än en gång och sover mer djupsömn. Det kan ta emot när vi ska börja förändra något men har vi tagit första steget och märker att det ger framgång går det lättare. Sömntabetten behöver jag inte längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar