lördag 9 januari 2010

Kallt.

Ja, nu har det varit kallt så länge att man börjar bli less. Jag har ju uppvärmning av huset med vedeldning och har märkt att det går dubbelt så mycket ved nu dessa dagar mot en normal vinter. Jag märker det väl. Får elda både morgon och kväll mot en gång per dygn när det är lite mer normalt (t.ex. -10-15gr). Men...jag har mycke ved. Man måste tänka så när man köper ved. Vedåtgången kan variera beroende på vintrarna. Måste ligga steget före. Tänker:stackare som har eluppvärmda hus. Läste just en expert som skrev att om kylan håller i sig kan elpriset nära fördubblas jämfört med elpriset i december. Då har det nog varit klokt att binda elpriset men det är ju svårt att förutse. Det mest ekonomiska sägs ha varit rörligt el.pris men faktiskt inte NU. Glad att jag har både vedpanna och braskamin i rummet. Den värmer skönt. Men visst tänker också jag på att spara el. Släcker lampor i rum där jag inte vistas...(fast det gör jag annars också för del delen)....avstår från alla myslampor lite här och var... m.m. Nu är det lite för sent att binda priset när det är så högt. Lätt att vara efterklok. Precis som med räntan. Tänk om jag hade rörlig ränta. Då hade jag sparat lite pengar. Nu band jag räntan för ett par år sedan och den ligger på c:a 5,5%. Inget att sörja över. Har ändå en låg boendekostnad. Det var lite funderingar så här på morgonen en kall januaridag med -25gr ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar